Per a la classe d'avui havien de llegir i resumir un d'un total de tres articles que haurem de treballar de cara a l'examen. Després de la classe teòrica ens hem dividit en tres grups corresponents als tres articles per treballar entre tots l'article que ens va tocar. Els noms dels articles són els següents: "La complexitat de l'ensenyament inicial de l'escritura", "Desfem tòpics per millorar l'esenyament de la lectura i l'escriptura" i "Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre".
A mi em va tocar el segon article, en el qual, Montserrat Fons i Montserrat Correig intenten desmuntar una sèrie de tòpics que es dónen a les escoles, donant arguments de perquè són falsos i proposant alternatives. Aquests són els tres tòpics:
1. Quan els infants arriben a primer curs, ja han de saber llegir i escriure.
2. Primer cal ensenyar a descodificar i després ja vindrà la comprensió.
3. La còpia de paraules i textos ben escrits és el millor mitjà per aprendre a escriure bé.
La veritat és que m'ha semblat un article molt interessant. Penso que encara que aquests tòpics estan molt arrelats a les escoles, els docents, encara que sigui una tasca difícil, hem de fer que amb els anys acabin desapareixent.
Per una altre banda, abans del seminari, hem reflexionat sobre què és llegir i què és escriure. Les idees principals que he après en aquesta classe magistral, les quals m'han semblat molt importants i interessants per a tenir en compte com a futurs docents, han estat les següents:
- Llegir no és només adjuntar el significat de les paraules sinó que els lectors han de tenir coneixements previs necessaris per a comprendre el text.
- Llegir és comprendre un text, i per això s'han de posar en pràctica una sèrie d'habilitats i processos, no hi ha prou a saber descodificar.
- A l'aula hem de crear situacions de lectura amb finalitats clares, no només per aprendre.
- Segons els objectius hem d'activar unes estratègies de lectura o unes altres.
- Si ens limitem a la còpia, perdem un aspecte fonamental de l'escriptura: la comunicació.
- Si llegir és comprendre no té sentit que a les aules es perdi tant de temps en aprendre a identificar lletres, síl·labes o paraules aïllades i sense sentit, ni tampoc té sentit fer un munt d'exercicis de cal·ligrafia, de còpia i de dictat.
Com a conclusió diria que penso que és molt important que els futurs mestres rebin una bona formació quant a l'ensenyament de l'escriptura i la lectura per poder acabar amb els tòpics i les "males costums" que es dónen a les escoles, de manera que els nens no trobin la lectura i l'escriptura com un procés aburrit i mecànic, sinó com una forma infinita d'aprenentatge, entreteniment i comunicació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario