En aquesta sessió hem vist exemples reals de pràctiques d'aula portades a terme en una aula amb nens de primer, des de la perspectiva que hem anat treballant al llarg d'aquesta assignatura. A partir de la sessió d'avui he arribat a la conclusió que totes aquestes pràctiques requereixen una planificació prèvia del mestre, és a dir, aquest ha de planificar molt bé quines activitats de lectura i/o escriptura farà. A més, han de ser activitats contextualitzades i funcionals (s'han d'aprofitar situacions socials i/o escolars i han de ser activitats que tinguin alguna funció, per exemple, fer una llista d'ingredients per poder fer un pastís).
A més de la planificació, les pràctiques també requereixen una intervenció directa a l'aula, on és important qe el docent sàpiga reconèixer les fases de lectura i escriptura en que es troba cada alumne, per tal de poder adaptar-se a les seves necessitats. També és molt important que el docent planifique la sessió i sàpiga quines són les estratègies més adequades per portar a terme l'activitat o activitats.
Alguns exemples de les mencionades activitats són els següents:
- Creació d'un àlbum conjunt sobre les vacances de primer.
- Escriptura d'una notícia sobre la Joana Raspall.
- Realització d'una carta pels padrins de primer d'ESO convidant-los a una festa (després van rebre les respostes dels seus padrins).
- Creació de bústies per posar-les a la classe i rebre missatges dels seus companys.
- Activitats sistemàtiques, com ara racons de llengua.
- Recomanació d'un llibre als seus companys.
- Lectura de poemes.
- Etc.
En el seminari hem analitzat diverses activitats i les hem comparat, per tal de comprovar si són adequades o no segons la nostra perspectiva. Finalment, hem inventat, per grups, 3 activitats de lectura/ escriptura que es podrien fer en un tancament de final de curs. Gairebé totes estaven molt bé, però les que més m'han agradat han estat fer una llista de menjat per portar a la festa i escriure una invitació pels familiars.
La veritat és que m'ha semblat una classe molt interessant perquè hem pogut veure reflectit en casos reals la teoria que hem après en aquest bloc de l'assignatura. Crec que totes les activitats mostrades són molt adequades no només per aprendre a llegir i a escriure sinó també per fomentar un aspecte molt important com és el gust per la lectura i l'escriptura.
No hay comentarios:
Publicar un comentario