A la sessió d'avui hem treballat les fases que es dónen en el procés de l'adquisició de la descodificació (lectura), que són tres: la fase logogràfica, l'alfabètica i la logogràfica.
Hem après que les fases de l'escriptura no són paral·leles a les de l'escriptura, ja que llegir i escriure són activitats diferents i, normalment, la lectura costa més. A més, en aquesta sessió m'he adonat de la importància que té l'entorn a l'hora d'adquirir l'hàbit de la lectura.
Quant a les fases de la lectura, igual que en les de l'escriptura, penso que és important conèixer-les i saber en quina fase es troba cadascun dels nostres alumnes, per tal d'adaptar-nos a les seves necessitats i oferir-los la nostra ajuda.
A continuació, podeu trobar les principals característiques de cadascuna de les fases:
1. Fase logogràfica
En aquesta fase els nens no
descodifiquen, però imiten l'acte de llegir dels adults i fan un reconeixement
global d'algunes paraules perquè les han vist moltes vegades, identifiquen
colors... Comencen a establir relacions entre el llenguatge oral i l'escrit.
Amb el dit fan veure que llegeixen, reconeixen que és un text escrit que diu
alguna cosa. Poden arribar a reconèixer unes 50 paraules. Comencen a fer
hipòtesis sobre la llargada de les paraules, diferencien text d'il·lustració.
Reconeixen productes comercials, noms de contes, el seu nom...
2. Fase alfabètica
A la fase alfabètica els nens estan aprenent a
descodificar i van progressant en aquest procés. Quan llegeixen no entenen
perquè han de fer un esforç molt gran per descodificar, llegeixen però encara no del tot. No comprenen res quan descodifiquen però poden fer altres
activitats de comprensió (poden comprendre molt més del que descodifiquen).
Desxifren i oralitzen i a mesura que van agilitant la descodificació comencen a
comprendre textos molt breus, frases...
3. Fase ortogràfica
En aquesta fase els nens
comprenen de forma global el que
descodifiquen.
A més d'aprendre les característiques de cada fase, a la sessió d'avui hem vist diversos vídeos de nens llegint, els quals m'han sigut de gran utilitat per acabar d'entendre cada fase, ja que cada nen es trobava a una diferent.
Després de la classe magistral, al seminari, hem analitzat diferents textos on hem pogut veure diferents estratègies de lectura de mestres diferents.
Per acabar, la idea principal que he pogut extreure d'aquesta pràctica és que llegir no és només descodificar, sinó que es posen en pràctica moltes estratègies que hem d'incorporar a l'aula; els hem de fer rellegir, deduir significats, parlar sobre el text, fer deduccions abans de començar, fer-los classificar paraules, etc.
Per acabar, la idea principal que he pogut extreure d'aquesta pràctica és que llegir no és només descodificar, sinó que es posen en pràctica moltes estratègies que hem d'incorporar a l'aula; els hem de fer rellegir, deduir significats, parlar sobre el text, fer deduccions abans de començar, fer-los classificar paraules, etc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario